Reacties en recensies Emily

Recensies over de voorstelling Emily Dickinson

w
‘Alsof je een kijkje wordt gegund in haar zelfbespiegelingen. Meer dan ooit geeft de locatie van het Plantsoentheater meerwaarde aan de voorstelling. Er is weinig fantasie voor nodig om de ruimte in dit huis als de kamer van Emily Dickinson te beschouwen. Iets van de sfeer van de negentiende eeuw is in deze huizen blijven hangen. Blaauboer accentueert Dickinsons ongrijpbaarheid niet, haar spel is licht en schuwt onnodige zwaarwichtigheid. Heel even gunt deze introverte dichteres je een blik in haar geïsoleerde bestaan. De keuze voor een bij uitstek kleine leefwereld scherpt het oog voor detail.’
Leids Dagblad

‘Alsof je met een tijdmachine een slordige 150 jaar terug wordt gezet in de tijd. Midden in het leven van de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson.’
Tubantia

‘Het is Blaauboer gelukt de aandacht van het publiek van begin tot einde aan zich te binden.’
Oegstgeester Courant

Prachtige Emily Dickinson in ’t Oude Slot. In een vol boekencafé De Luxe ontving Rosmarie Blaauboer als de Amerikaanse dichteres Emily Dickinson het publiek in het ouderlijk huis van de dichteres. De bezoekers hingen aan haar lippen, een schitterende vertolking van Emily Dickinson.
De Schager Courant

Reacties op de voorstelling Emily Dickinson

11-03-2017 Theater Colometa, Amsterdam

Afgelopen zaterdag was ik bij je voorstelling en heb genoten van je spel, je rol en de inhoud. Ik werd geraakt door je stuk omdat het direct aansluit bij wat mij bezig houdt en dat is: de onbeholpenheid / het sociaal niet-aangepaste / de lege handen van de mens, van mij, en tegelijk ook de ervaring dat in dat ‘vreemde’ ineens de stem van het Leven, van God, van de aangesloten creativiteit kan doorklinken, alsof dat gebruik maakt van het onbeholpene. De vervulling brengende stroom en het onaangepaste komen nooit bij elkaar, kunnen elkaars hand niet vinden, het blijft een spanning waarin plotseling licht kan komen. Jij zette Emily heel mooi neer, die sociale gekte en die onverwachte briljantie, het was balsem voor mijn ziel. Dank dus voor je werk!!! Hopelijk tot de volgende keer.
Jaap Voigt

22-01-2012 Pintohuis, Amsterdam

Door jouw voorstelling ‘Emily Dickinson’ heb ik een bijzondere en echt onvergetelijke middag beleefd. Wat goed!
Thomas Verbogt (roman- en toneelschrijver en columnist)

23-01-2012 Pintohuis, Amsterdam

Hartelijk dank voor de prachtige voorstelling. We moesten de trein halen en konden je niet persoonlijk bedanken.
We hebben ademloos zitten kijken, meebeleven is beter uitgedrukt. Je hebt ons zo prachtig meegenomen naar Emily’s leefwereld.
Na zo’n avond lijkt je weekend een stuk langer te duren.
Willem en Nobuko Karthaus

22-01-2012 Pintohuis, Amsterdam

Ik heb je voorstelling nu vier keer gezien en gehoord. (Ik lijk je wel te stalken!!) Het was opnieuw ontroerend, geestig en spannend.
Kortom prachtig! Mijn vriendin was ook betoverd door jouw spel en Emily haar poëzie. We hadden je het graag na afloop persoonlijk gezegd maar mijn vriendin moest met haar mannen naar het zondagavondvoetbal. Bedankt voor de mooie en inspirerende middag.
Ad van der Borst.

22-01-2012 Pintohuis, Amsterdam.

Dank je wel voor een ontroerende, fantastische voorstelling. Ik heb enorm genoten en ik realiseerde me dat ‘t al weer veel te lang geleden is dat ik zo leuk ben uit geweest!
Erna Sibrum

09-10-2010 Schoorl

We hebben allemaal zeer genoten van “Emily Blaauboer”! Nogmaals mijn dank voor de warme voorstelling. Ik lees nu elke dag een gedicht!
Houd mij op de hoogte als je weer eens een nieuwe voorstelling gaat maken.
Hugh Gallacher

09-09-2010 Het Honig Breethuis, Zaandijk

Dearest Rosmarie,
I want to thank you so much for your moving solo performance of the life of Emily Dickenson. I enjoyed it immensely and it touched me deeply. I am so happy to have been able to see it and in a very special location!! I do hope to see more of your performances in the future. You are a very talented actress and you made it all seem so natural. I had a wonderful and most unusual afternoon out.
Maria Sotiriou

21-03-2010 Kasteel-Museum Sypesteyn, Loosdrecht

Dag mevrouw Blaauboer,
Ik was vanmiddag bij uw voordracht op Sypestyen. Ik heb genoten, en wou u dat even laten weten…….
Ik ken vrij wat van de gedichten van Emily Dickinson, maar alleen in het Engels, en dat maakte alles wat ik hoorde vanmiddag heel nieuw. Dankuwel voor een fijne middag!
Cor Koster

04-06-2009 Vlieland `Cultuur bij Kaarslicht`

Lieve Rosmarie, Neem me niet kwalijk dat ik meteen je voornaam gebruik, maar door je optreden op Vlieland ben ik als het ware je vriendin geworden.
Wat heb je ons een prachtige avond bezorgd, maar wat waren er weinig mensen die van dit moois konden genieten.
Met je mooie, indringende ogen en je warme stem kun je een heel gezelschap 2 keer drie kwartier aan je lippen laten hangen.
Wat een KUNST !!
Wat me het meest trof was de episode dat je vertelt over het contact dat er met de moeder gemaakt werd, pas nadat ze invalide was geworden.
Hetzelfde heb ik mee gemaakt tussen mijn dochter en mijn moeder. Als kind wilde ze niets van mijn moeder weten. Toen mijn moeder het ergste herseninfarct kreeg dat je maar bedenken kan, o.a. totale afasie, kregen zij beide het liefste contact wat er was. Ontroerend ! Ik wil je veel succes wensen voor de toekomst. Ik hoop dat je nog veel mooie voordrachten gaat houden.
Leni Lamers.

18-04-2009 Theater de Wildeman, Linschoten

Ik vind Emily een mooie voorstelling en ik vind vooral dat jij het mooi speelt. Onderweg kwam in me op “Rosmarie speelt elke noot zuiver” en “wat is het een genot om naar zo’n ervaren actrice te kijken”. Als toeschouwer is het ook leuk om in zo’n intiem zaaltje naar toneel te kijken ik weet eigenlijk niet hoe het voor jou is om te spelen? Je hebt ook bijna een fan- club geloof ik. Ik heb een leuke avond gehad.
Els Maas

13-12-2008 Rode Kamer, Zierikzee

Zeer geachte Mevrouw “Dickinson”,
Gisteravond heb ik Uw voordracht met bewondering gehoord! Helaas kon ik U niet persoonlijk complimenteren, want door omstandigheden moest ik in de pauze naar huis. U speelde haar niet, maar U wàs E.D., prachtig! Ooit zijn er 3 gedichten van haar op muziek gezet door André Stolwijk en wel: “To wait an hour”, “Two swimmers” en  ” I taste of liquor”, kent U deze liederen?  Ik ga veel reclame voor U maken want alles van Uw voordracht was te bewonderen: Uw voordracht, Uw dictie, Uw stem, waarin talrijke nuances en die nooit en nooit over de schreef ging, zelfs de fluistertonen kon ik horen, hoewel ik helemaal achteraan zat.
Ik heb dat nog eens meegemaakt in de Maastrichtse Schouwburg waar Eric Schneider Hamlet speelde, die dat ook kon, m.a.w. net als U zijn vak beheerste. Een feest, hoor!
Ik wens U nog heel veel gehoor in de toekomst!
Maria Philipsen

7-12-2008 Geelvinckmuseum, Amsterdam

Beste Rosmarie,
Ik wilde je nog even laten weten, dat ik ook de tweede keer zeer van je voorstelling heb genoten.
’s Avonds ben ik meteen de gedichten gaan opzoeken, die in je stuk aangehaald worden.
Ook mijn vriend en vriendin vonden het een mooie voorstelling.
Ontroerend en ook amusant. Want Emily was natuurlijk ook zeer geestig!
Ad van der Borst

november 2008 serie in Huis Kernhem, Ede

Beste Roos,
Hartelijk dank voor de mooie voorstelling in Huis Kernhem. Honderden Edenaren hebben mogen genieten van je optreden. Niet voor niets is er een extra voorstelling op 22 november a.s. Ook deze avondvoorstelling is al weer bijna volgeboekt. Hierbij ook mijn dank voor het prettige contact gedurende de tijd dat je bij ons was/bent.
Toos Stam,  Gastvrouw Huis Kernhem

9-11-2008 Huis Kernhem, Ede

Je weergaloze vertolking van Emily Dickinson.
Dag Rosmarie, wat heb ik genoten zondagmiddag. Sinds ik in de jaren zestig Simon&Garfunkel hoorde zingen “And you read your Emily Dickinson and I my Robert Frost….” zijn beiden amper terug geweest in mijn boekenkast. Door haar gedichten dwalend maakte ik me een beeld van haar en haar belevingswereld. Ruim veertig jaar later blijkt ze in Ede te staan ten voeten uit, exact zoals ik me haar voorstelde:ongelooflijk knap. Mijn diep respect daarvoor. Het publiek ervoer m.i. hetzelfde,gezien de ademloos toekijkende stilte bij eenieder. Prachtig,wat een performance. Hartelijk dank daarvoor. Mijn vriendin vroeg om een mailtje bij een volgend optreden van je. Ik ben ook zeer benieuwd als nieuwverworven fan.
Jona

9-11-2008 Huis Kernhem, Ede

Roos, wat heb ik genoten van je. Respect dwing je af met je solo optreden. Wat een inleving. Ik was echt bij je op visite d.w.z. bij Emily en je hield mijn aandacht vast tot het einde. Heel erg dank. Gevoelig en hoogstaand. Emily zou zeggen “Ik voel het in mijn hoofd en dan is het goed” en ik zeg “Ik krijg kippenvel en dan is het kunst met een grote K!”
Elly van Weerdenburg

9-11-2008 Huis Kernhem, Ede

Dag Rosmarie,
Vanmiddag zagen wij je voorstelling in huize Kernhem in Ede. Wij hebben er zeer van genoten en vonden het ontroerend mooi.
Heel hartelijk bedankt voor dit prachtige geschenk!
Carlo en Colette

9-11-2008 Huis Kernhem, Ede

Dag Rosmarie,
Een geweldige dag geweest vandaag , wat een inleving, en wat een subtiele vrouw is Emily geweest. We hebben beide enorm genoten van je voorstelling, Jona en ik, en ik zag haar vader voor me in de kamer…wat een karakteristieke figuur moet dat geweest zijn. Ook de expositie was aardig om te zien.
Bijzonder iets om niet licht te vergeten.  Ook fascinerend zo iemand, en ook eenzaam maar niet alleen. Hoop nog eens iets van je te zien of mee te maken. Was me zeer aangenaam.
Roos Mendel

8-10-2008 Het Regthuys, Nieuwkoop

Lieve Rosmarie, Het was een bijzondere avond in ons Reghthuys!
Je hebt iedereen kunnen boeien met jouw angstige, dan weer sprankelende, of onzekere, vertwijfelde, verdrietige en ook ontroerend kinderlijke uitstraling.De mooie woorden die van gesproken zinnen uitvloeiden in gedichten en vervlochten gedachten.
Ik hoop dat je er zelf ook van genoten hebt om op deze plek te zijn.
Helaas heb ik je niet meer gesproken. Na de wijn gaat iedereen dan opruimen en is de sfeer als een zeepbel weer verbroken.
Ik dank je voor een mooie avond en wens je succes met deze prachtige voorstelling.
Tonneke.

17-02-2008 Regentenkamer, Leiden

Alweer een week geleden dat je ter gelegenheid van mijn 65ste verjaardag voor 60 van mijn liefste vrienden in de Regentenkamer in Leiden Emily Dickinson tot leven bracht. En ik heb sindsdien zoveel positieve reacties gehad, dat ik je die niet wil onthouden. Dus hier in willekeurige volgorde: “een prachtige voorstelling” – “de manier waarop haar gedichten tot leven werden gebracht, zo subtiel. Unieke vertolking van haar poézie” – “voorstelling was adembenemend” – “ontroerende voorstelling” – “genoten, Rosmarie Blauboer speelde fantastisch” – “Emily voor goed in ons hart gegrift” – “de voordracht was zo bijzonder”- “intens genoten” – “wat ontroerend mooi heeft Rosmarie Blauboer ons in leven en gedichten van Emily Dickinson binnengeleid” – “de zeer bijzondere voorstelling, zo levensecht”- “de bijzondere voorstelling in de Regentenkamer, het licht dat door de luiken naar binnen viel” – “de eenacter heeft op ons erge indruk gemaakt en Rosmarie wist ons inderdaad in de tijd van toen te verplaatsen. Ongelooflijk hoe deze actrice haar concentratie wist vast te houden, een hoestende A. een glaasje water aanbood en voor twee gasten die iets te laat waren de deur open deed. Knap van haar dat ze het publiek zodanig wist te boeien, dat je  geen seconde met je gedachten elders kon zijn.” – “de voorstelling over Emily Dickinson was buitengewoon mooi. Van begin tot het eind heb ik , op de punt van mijn stoel, genoten van de manier waarop Rosmarie Blauboer the Myth neer zette. Gezien het feit dat je tijdens deze voorstelling een speld kon horen vallen, was ik zeker niet de enige die zo gefascineerd was. Knap van haar om zo lang de aandacht vast te weten houden met zo’n interessant overzicht over het leven van deze dichteres”
Voeg hier nog aan toe de vele enthousiaste telefonische reacties. En ja, wat moet ik dan nog zeggen, want ik zou het allemaal ook zo gezegd kunnen hebben. Ik heb vijf kwartier de hectische éénentwintigste eeuw achter mij kunnen laten en voelde mij, dankzij jouw prachtige ingeleefde spel, bij Emily Dickinson thuis te gast. En ik heb mij even “close” met haar mogen voelen. Hoe kan iemand die al zo lang van de poëzie van Emily Dickinson geniet, zich een mooiere 65ste verjaardag wensen. Daarvoor heel veel dank !
Ineke Knook

03-02-2008 Pintohuis, Amsterdam

Rosmarie, graag wil ik je met dit mailtje bedanken voor de bijzondere middag. Wat ik niet verwachtte, is dat ik zolang een zeer tevreden en rustig gevoel eraan heb overgehouden. Ik heb behoorlijk last van onrust – en dit was wonder boven wonder verdwenen – een heel aparte ervaring. Ik hoop voor je dat je nog veel voorstellingen zal geven.
Toni Harmsen

02-02-2008 Pintohuis, Amsterdam

Zou Emily best nog een keer willen zien, zo rijk aan mooie vondsten en details. Je bent me niet een keer kwijtgeraakt, de hele voorstelling heb ik
geboeid zitten kijken en me een leven binnen laten leiden van iemand zo volkomen tegengesteld aan mezelf. Behalve dat het mooi was om te zien hoe fraai en
geconcentreerd je je door de ruimte bewoog, was ik vaak ontroerd door de eenvoud van Emily’s leven, de aandacht en liefde voor de kleinste details. Ze kwam haar vaders erf nauwelijks af en toch was er in haar leven zoveel ruimte. Zoveel tijd. Dank je wel voor een prachtige avond.
Annet Kossen

18-11-2007 Pintohuis, Amsterdam

We sat in the small Pintohuis library room in Amsterdam and in walked Emily Dickinson. I felt that I was sitting with her in her home, as she told of her life … her stories interwoven with her poetry … her words became pictures, images, colors … journeys. As I write you now about my incredible experience of two months ago, I am totally back in the experience … perhaps because of the way Rosmarie Blaauboer crawls into the skin of Emily Dickinson. And the beautiful translation into Dutch by Louise van Santen.
Mary Denaro

18-09-2007 Pintohuis, Amsterdam

Ja deze vriend van Johanna heeft zeer genoten met een glimlach, een bijna traan en veel bewondering. Dank voor de mooie ontroerende avond.
En dan ook nog de door mij zo bewonderde vertaalster Louise van Santen te mogen ontmoeten!
Ad van der Borst.

8-07-2007 Premiere, Parterre Den Haag

Allereerst laat ik nog weten hoezeer ik heb genoten van de voorstelling van Rosmarie Blaauboer. Ik vond haar spel zó ontroerend, zo levensecht. Ongelooflijk dat zij zich zo kon inleven in die persoon. Je proefde die grote eenzaamheid, maar ook hoe zij zich van woorden wist te bedienen om daaraan te ontsnappen. Dat was dan toch haar geluk. Het trieste is overigens altijd dat iemand meestal pas echt beroemd en succesvol wordt na zijn/haar dood. En daarvan bij leven zelf niets meekrijgt. Het spel van Rosmarie heeft mij echt geraakt! Ik hoop dat deze mening ook aan haar kan worden doorgegeven?
Tina Daniels

8-06-2007 Pintohuis, Amsterdam

Het was een prachtige voorstelling, of eigenlijk meer een ontmoeting. Zo mooi van taal en sfeer, en je wist zo goed Emily tot leven te brengen. Ik had echt het gevoel even bij haar op bezoek te zijn. Mooi hoor! Complimenten! Een bijzondere locatie ook, daar in het Pintohuis. Ik hoop, dat er vanavond veel mensen zitten, en dat het niet te warm voor je is.
Jeanette van Werkhoven

8-06-2007 Pintohuis, Amsterdam

Ik wil je namens mijn man en mij bedanken voor de prachtige voorstelling in het Pintohuis. Bij aanvang wisten we eigenlijk niets over ED, maar door jouw spel hebben we zowel een inzicht in haar persoonlijkheid alsmede in haar gedichten gekregen. Soms emotioneel, soms humoristisch of leerzaam, maar altijd boeiend gedurende de hele voorstelling. Een echte aanrader. Overigens vonden wij het heel knap dat jij zo tussen het publiek in je concentratie zo goed vast wist te houden. Kun je mij nog laten weten, indien je tijd hebt, welke vertaling je hebt gebruikt. Ik zou graag wat gedichten na willen lezen. Alvast bedankt. We wensen je heel veel succes met de voorstellingen-serie, en we hopen voor jou dat het heel goed gaat lopen.
Hanna Börger

29-3-2007 Bornse Synagoge

Goedenavond Emily. Volgens mij heeft u niet gespeeld, maar was u uzelf. De ziel zocht vanavond niet, maar had haar gezelschap gevonden. Even negens heen hoeven om het paradijs te vinden. Gevonden te zijn. Bedankt voor de prachtige avond.
Johan van de Velde

Je zit in je huiskamer. Iemand gaat een toneelstuk voor je opvoeren. Na een aantal minuten vergeet je dat er toneelgespeeld wordt. Het is of er een goede kennis van je, genaamd Emily Dickinson, je over haar leven, haar gevoelens zit te vertellen. Je sluit deze vrouw in je hart en wil na afloop alleen maar zo snel mogelijk haar gedichten gaan lezen.
Jan de Groot (schrijver, regisseur)

Een schitterende poëtische voorstelling. Ik heb ademloos zitten kijken.
Ien Draaijer (zangpedagoog)

Deze solovoorstelling gaf mij een goed inzicht in het leven van Emily Dickinson. Het knappe van deze voorstelling is dat Emily tot leven komt. Je bent echt bij haar op bezoek, ze deelt samen met jou haar zieleroerselen, haar enthousiasme, haar twijfels, haar verlangens, haar creativiteit, haar humor, haar medeleven en haar kracht. Mooi zijn ook haar gedichten die Rosmarie Blaauboer prachtig citeert in de rol van Emily. Voor mij een avond vol inspiratie en plezier. Een echte aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in poëzie en theater!
Ietje Chaigneau

Ik was ontroerd en geïnspireerd door de persoon Emily Dickinson en het spel waarmee ze wordt neergezet. De kracht van kwetsbaarheid en de tegenwoordigheid van geest van Emily Dickinson maken de voorstelling actueel. Ze heeft het over haar ervaringen, gevoelens en overpeinzingen en dat doet ze intelligent, subtiel en scherpzinnig. Het gaf een gevoel van sisterhood door de eeuwen heen. Ik heb genoten.
Els Kikke

Op uiterst subtiele wijze weet Rosmarie Blaauboer Emily Dickinson op te roepen. Door haar intense vertolking is ze in staat de toeschouwer een ingrijpende ervaring te laten beleven die in zijn eenvoud nog lang nazindert.
Wim Meuwissen (theatermaker, regisseur)

De voorstelling       Trailer Emily      Emily Dickinson voor wie en waar       Over Emily Dickinson      Bundel Emily Dickinson